Breathe Out

Malou Berg
  • Artist: Malou Berg
  • Release Date: 2011

Köp CD:n

Ta en paus från allt
det du tror att du måste hinna
och borde göra.
Låt musiken hjälpa dig
att varva ner, slappna av,
ge lite lugn och ro.
Släpp efter och andas ut…



Återanvänt & Remixat

BREATHE OUT består av återanvända och remixade sånger från albumen i ’The Pleiadian Suite’. Vi remixade inte bara, originalarrangemangen strippades ner för att ge plats åt en stor stråkensemble, harpa och lätta slagverk. Min solosång och kören från originalinspelningarna behöll vi (kören förstärktes på några av sångerna för att få ett större sound). Och språket som ingen begriper är fortfarande kvar… Dessutom gjorde vi en nyinspelning av en gammal favorit ’Nu faller ljuset in i mig’, som jag spelade in låååångt tillbaka i tiden, för cirka 8 album sen. Jisses vad tiden går fort när man har roligt..;-).

Det har varit både kul och inspirerande att arbeta med det här albumet. Jag hoppas att du ska tycka om musiken och att den ska få dig att slappna av, gå ner i varv, må bra och andas ut för en stund…
Malou

Om inspelningen

Aldrig har väl så många varit inblandade i en inspelning som på BREATHE OUT. Och egentligen borde det varit tvärtom, med tanke på att vi plockade ut sånger från albumen HOYA, OMINE, AMAONA och ALIGNMENT. De var redan inspelade och klara, nu skulle vi bara göra om dem lite… Och för att kunna åstadkomma denna lilla musikaliska omstyling, gick det åt en väldig massa folk! Hahahaha, ingenting blir någonsin så som man tror att det ska bli. 🙂

Så här var det. Jag hade länge gått med tanken på att göra en julskiva och tänkte då att jag skulle skriva svenska och engelska texter till ett urval sånger ur Plejadsviten. Och använda de bakgrunder som redan var inspelade, sjunga in ny lead och kör. Mixa alltihop. Färdigt! För att testa min idé, skrev jag en svensk text till Breathe Out (från albumet Alignment). Melodin var inte samarbetsvillig kan jag säga.. att försöka hitta meningar som betydde någonting med fraser innehållande så få toner, i ett såå långsamt tempo, det var ingen piece of cake precis.. Jag var van vid att jobba i ett flöde, här rörde jag i stormig motvind!

Men eftersom jag är uthållig och envis, så fick jag ihop det till slut och sjöng in det så att vi skulle kunna höra om det var en bra idé eller ej. Det var tyvärr ingen bra idé. ’Det här blir inte bra, Malou’, sa Lasse. ’Om du vill sjunga in med svenska texter, så får du spela in nya bakgrunder. Göra allt nytt från grunden.’ Då la jag idén på is och gav upp.

Men strax efter, under Midem mässan, kom Iggy med ett förslag, ’Malou, varför inte göra en julskiva? Använd inspelade låtar från Plejadsviten, behåll kör, solo och språk, skala av arren och in med julkitet! Det blir inte en traditionell julplatta, men den kommer andas frid, avslappning, lugn och ro.’ Jag bara stirrade på Iggy, som om himlen trillat ner. I sin presentation av idén hade han löst min svåraste knut; texten. Och inte nog med att han hade löst den, han ansåg att texten, den obegripliga var en av tillgångarna som inte kunde tas bort.

Idén plockades bort från isen och var på banan igen. ’Du behöver en champion som kan hjälpa dig med det här’ hade Iggy sagt och jag tänkte på Lasse Nilsson på Nilento, som gjort mer än 30 julproduktioner. När jag presenterade den för honom, stönade han först och sa ’Jag har gjort sååååå många julplattor att jag just bestämt mig att inte göra fler. Det måste i så fall vara något alldeles extra!’ Men så kom han på att det verkligen inte skulle bli en vanlig julplatta och vips så var bollen i rullning.

Julkitet?? Vad är julkitet, det som vi skulle in med? Första tanken och känslan för mig är stråkar och när jag sa det, kontrade Lasse med harpa. Och så fick det bli, stråkensemble och harpa. Mera kör på några av låtarna, för att få ett ännu bättre, bredare sound som stämde ihop med den på Omine.

Vi valde låtar. Utan att ha det som avsikt, blev det några sånger från varje album. Och sen la vi till en låt som inte hörde hemma i Plejadsviten över huvudtaget: ’Nu faller ljuset in i mig’, titellåten från mitt första gospelalbum som kom ut på LP 1984! Oops, va tiden går fort… Eftersom masterbanden till originalinspelningen inte finns längre gjorde vi en nyinspelning av den. Vilket passade bra, för jag har skrivit om texten på slutet så att den passar mig bättre. Jag trodde aldrig att den skulle kunna passa ihop med de andra låtarna, men av någon outgrundlig anledning funkar det i alla fall (och nu har jag fått blodad tand inför den sista plattan i serien. Se upp, nu spräcker vi upp gränserna!!).

Lasse strippade arren på allt som kunde plockas bort utan att förlora flödet. Därefter skickades de avskalade ’sång-skeletten’ till arrangören Tormod Tvete Vik som skrev de vackrast tänkbara arr för stråkar, för harpa och piccolotrumpet.

Denna gång höll Lasse i mycket mer av producerandet än jag gjorde och det kändes skönt för mig som var på Hawaii i fem veckor under våren. Två dagars inspelning med stråkensemblen var himmelska för mig. Jag älskar soundet, och nu blev jag omsluten av det. Och så på med lätta, ljusa slagverk, bjällror (ett verkligt jul-måste inte sant?!) klockor här och klockor där..

Kören fyllde ut några av körarren och jag sjöng in sången på den nya låten + gjorde lite tillägg på ett par ställen på sångerna. Några sånger ändrades i sin form, de fick andra nytt slut, kortades ner. Men sången och kören är kvar i sitt original.

Jag blev varse hur många som deltagit i dessa låtar när jag skulle skriva credits. Dels var det ju alla som medverkat vid första inspelningen och sen alla som var med nu. Det var så måååånga inblandade att jag inte kunde göra en 8-sidig digipak som tidigare. Detta album fick bli med CD booklet.

Den här inspelningen var ljus, lätt och okomplicerad. Härlig och lekfull, kul! Uppförsbacken var innan start, när den väl kom igång gick allt som på räls.

Malou Berg
6 oktober 2011

Medverkande

Mitt innerligaste tack
till alla inblandade i detta album.
Samarbetet med Lasse på Nilento
fungerade otroligt bra (som alltid),
var så lätt och fullt av glädje.
Det var underbart att få möta,
samarbeta med och
lyssna på fantastiska
musiker, när de spelade
på sina instrument
med sådan skicklighet
och så mycket hjärta.
Tillsammans gjorde vi detta
album möjligt.
Malou

Stråkensemble från Göteborgssymfonikerna:
Tormod Tvete Vik, dirigent

Bo Eklund, kontrabas
Hanna Eliasson, violin
Helena Kollback Heuman, violin
Ingrid Sturegård, violin
Johan Stern, förste cellist (solo på Nu faller ljuset in i mig och Omine)
Nicola Borurka, violin
Nils Edin, viola
Paula Gustafsson Apola, cello
Per Högberg, viola
Pernilla Carlzon, violin
Sara Trobäck Hesselink, förste violinist (solo på Owaije)
Tuula Fleivik, viola
Åsa Rudner, violin
Delphine Constantin, harpa
Göran Kroon, slagverk
Hanna Wanngård, kör
Jenny Nilsson, kör
Johan Ivarson, kör
Lars Nilsson, flygelhorn och kör
Katarina Milton, kör
Malou Berg, solosång
Therese Andersson, kör
Thomas Hellsten, keyboards
Ulrik Höglund, piccolatrumpet

Musik & Plejadiska texter: Malou Berg
Svenska texter: Malou Berg
Engelska texter: Susanne Wigforss
Körarrangemang: Malou Berg
Stråkar, harpa och piccolatrumpet-arrangemang: Tormod Tvete Vik
Producerat av Lars Nilsson och Malou Berg
Inspelat mars-juni 2011 i Nilento Studios, Göteborg, Sverige
Sound edit, mix & master: Lars Nilsson
Extra tekniker: Michael Dahlvid
Förlag: MALOU MOUNTAIN MUSIC AB / Stiggy Music AB
Foton av Malou: Malou, Jenny Nilsson, Michael Dahlvid och Ewa Henriksson
Foton från inspelningen: Malou Berg
Foto av Delphine Constantin: Jenny Nilsson
Albumdesign: Selander Design AB

Och dessa fantastiska musiker spelade på original-inspelningarna:

Credits HOYA : Hoya. Frid. Owaije
Berit Andersson, kör
Bo Westman, keyboards
Eleonor Johansson, kör
Hanna Wanngård, kör
Kerstin Ryhed Lundin, kör
Kristina Aspeqvist, afrikanska slagverk
Malou Berg, solosång och kör
Per Hovensjö, gitarr
Pernilla Andersson, kör
Stefan Wingefors, kontrabas

Credits OMINE : Omine. Kanawah. Houh Wah. Omaniå
Bo Westman, keyboards
Hanna Wanngård, kör
Helene Genym, kör
Kerstin Ryhed Lundin, kör
Lars Danielsson, kontrabas och cello
Malou Berg, solosång och kör
Manuel Iman, gitarr
Mija Folkesson, kör
Therese Andersson, kör
Tobias Sjögren, extra gitarr
Xavier Desandre Navarre, slagverk

Credits AMAONA : AmaOna Mia, Lead Me Home. Ayah Nomi. Promise In the Air
Cecilie Nörby, kör
Hans Kennemark, fiol och kör
Ida Sandlund, kör
Jenny Nilsson, kör
Johannes Lundberg, kontrabas
Jörgen Anderstig, gitarr
Lars Nilsson, kör
Lisbeth Diers, slagverk
Malou Berg, solosång och kör
Stefan Wingefors, dragspel och kör
Thomas Hellsten, keyboards
Xavier Desandre Navarre, slagverk

Credits ALIGNMENT: Onahe The Mantra. Breathe Out
Jenny Nilsson, kör
Johan Ivarsson, kör
Lars Danielsson, kontrabas
Lars Nilsson, kör
Malou Berg, solosång och kör
Thomas Hellsten, keyboards
Ulf Wakenius, gitarr
Xavier Desandre Navarre, slagverk[:]

Press

 

Pressrelease Svenska


 

UNT.se Kultur, November 2011

Malou_unt2011
Artisten Malou Berg sjunker bekvämt ner i en av kaféfåtöljerna i ett av Östhammars konditorier och pustar ut. I en handen håller hon sin senaste cd Breathe Out i den andra handväskan. Hon berättar vad julen betyder för henne och vad hon vill förmedla med sin nya cd.
– Vi har nog alla ganska klart för oss för vad julen är, tror du inte. För mig är julmusik sådant som stråkar, harpa och körer… Tanken var att göra en skiva som hjälper lyssnaren att hitta tillbaka till det lugn och den frid som vi alla behöver, oavsett årstid. Röster som är melodiskt omslutande av stråkar, avslappnande klanger… Jag vill att man ska kunna gå ner i varv utan att egentligen behöva tänka på det, det bara sprids i rummet, säger Malou Berg.

Breathe Out är remixat material från Malou Bergs fyra album. i The pleiadian suite. Ett spår, Nu faller ljuset in i mig, är nyinspelat. Här har Malou ändrat en del av texten i den nära trettio år gamla texten, så att den bättre stämmer in på hennes liv och tankegångar. Arrangemanget andas O, helga natt, när man lyssnar hör man likheterna.

The pleiadian suite som ligger till grund för julskivan är gränsöverskridande världsmusik där hon sjunger på sitt eget språk, plejadiska. I det får hon kontakt med skaparkrafterna. Vid en lyssning till originalutgåvorna av The pleiadian suite kan tanken ledas såväl till tung nordisk folklyrik, indisk mystik som till ljus och luftig hawaiiansk kultur. Musiken är meditativt, etikettlös.

Det materialet har ljudteknikern och musikproducenten Lars Nilsson nu bearbetat.
– I remixen har en hel del tagits bort som mörka slagverk och hawaiigitarr, för att ge luft och plats åt stråkar, körer och harpa. Vi vill ha rörelse i stråkarna, därför ligger till exempel inte stråkarna på så långa toner utan korta, det ger mer rörelse, säger Malou Berg och fortsätter:

–?Inne i studion har Lars och jag jobbat med bjällror och lätta, ljusa slagverk, klockor av alla de slag, tubular bells, lite keyboards och extra körpålägg för att bredda körsoundet.

När Malou Berg spelade in Nu faller ljuset in i mig kom lusten tillbaka att stå på scen. – Jag har inte gjort något liveframträdande på hela det här året, men under inspelningen med Breathe Out bestämde jag mig för att det blir en comeback, så snart som möjligt.
Text och foto: Christer Bergström



’Jag har gillat Malou Berg allt sedan den första skivan, Hoya, på plejadiska kom. Det kan bero på hennes röst. Det är trivsamt att höra henne. Det är meditativt och ändå mycket musik och mycket liv. Breathe Out skiljer sig därvidlag inte mycket från tidigare skivor, möjligen är stilen mer utvecklad. Så Breathe Out är en annorlunda julskiva och det är inte fel i dessa tider.’
Lennart Götesson, Dala-Demokraten 22/11 2011
Läs hela artikeln


’CD-TIPS’
– Malou Berg är en mångsidigt begåvad tjej – skådespelare, artist, sångerska och kompositör. Hennes kvaliteter i de båda sistnämnda egenskaperna framgår med all önskvärd tydlighet av de fyra (eller är det kanske redan fem; jag är lite osäker) album hon gett ut. Inte minst hennes senaste ’Breathe Out’. Vet inte riktigt hur jag ska karaktärisera Malous musik, men tycker å andra sidan inte det är särskilt viktigt med etiketter i sammanhanget. En fantastisk röst har hon under alla omständigheter och hennes låtar är ja, sagolikt vackra helt enkelt.

En hyllning även till övriga medverkande, inte minst till ljudteknikern och producenten Lars Nilsson på Nilento Studios i Kållered, vars kännetecknande sound är en viktig och genomgående beståndsdel i Malous album.

Tanken bakom ”Breathe Out” var att göra en skiva inför julen som hjälper lyssnaren att hitta tillbaka till det lugn och den frid vi alla så väl behöver. Tanken kan anses vara realiserad. Med råge!’

Kåbe Lidén, Smålänningen 17/11 2011


 

Lejonkungen med jultema
’Om Disney i framtiden väljer att göra en Lejonkungen med jultema så är Breathe Out det perfekta soundtracket.’
Tobias Andersson DT 10/12 2011

Läs hela artikeln


Julens bästa skivtips
Osäker på vilken musik som ska få plats i årets julklappssäck? LT:s medarbetare LO Rindberg har koll på skivutgivningen. Här delar han med sig av sina tio bästa tips:

Meditativt vackert är det när Malou till sin solosång på obegripligt eget språk – som mest ska motsvara ett sinnligt sound – samt en kör kvar från originalinspelningarna, på den här skivan lägger till stråkensemble, harpa och lätta slagverk. Och julstämning är det förvisso i den enda textmässigt begripliga sången Nu faller ljuset in i mig. Samtidigt som Breathe out har karaktär av en avslappnad green music finns här också starkt suggestiva drag och riktigt stämningsfulla arrangemang för stråkensemble och harpa. Låten Houh Wah för mest tankarna till sydafrikansk körmusik. Det är smeksamt vackert.
LO Rindberg, Länstidningen  7/12 2011
Läs hela artikeln


Malou Berg för tankarna till Chaplin
Det finns ett par riktigt bra låtar i det nya albumet.
Det märkliga språket ”Plejadiska” som är ett språk utan igenkännbara ord, men med vokal och sånglig prägel som vi känner igen från tidigare album finns med i ”Breathe out”. ”Plejadiska” för tankarna till Charlie Chaplins berömda sångnummer i filmen ”Moderna tider”’.
Uno Gradin, Allehanda.se November 2011

Bilder

Video

[:en][:sv]Houh Wah[:en]Houh Wah[:][:sv]Houh WahHouh Wah[:]