The Pleiadian Suite

THE PLEIADIAN SUITE – MALOU BERÄTTAR

 UPPRINNELSEN

Jag fick en förfrågan från Östhammars Musikvecka, om jag kunde ha en körworkshop i 3 dagar, tredje dagen avslutas med en konsert. Den vände sig till ‘vem som helst’, utan vare sig kör- sång- eller notvana. Jag tyckte att det var en kul utmaning och började klura. Jag ville ha sånger som var häftiga och roliga att sjunga, sånger med ett härligt sväng. HOYA såg dagens ljus. All musik var väldigt kroppsligt uppbyggd, teman gick 2, 4 eller 8 gånger utan snitsiga variationer och andra musikaliska finesser. Allt för att den skulle vara lätt att komma in i, lätt att ta till sig. Jag gjorde ett fatalt misstag; jag tog bort texten och ersatte den med ljud som var kul att sjunga, lät juste, låg bra i munnen, men som ingen människa begrep eller kunde relatera till. Jag lyckades verkligen förvirra alla stackars körsångare. Med tricks, lite stöd och hjälp på vägen så klarade vi av konserten och det blev succé!


 

cd_hoya

HOYA – JORD, kropp, ursprunglig, outvecklad, utåtvänd, ungdomlig energi

När jag spelade in HOYA, gjorde vi det i bitar. Producenten Bo Westman gjorde ett klick utifrån mina demoinspelningar, som vi utgick ifrån när vi spelade in. Det var mitt första samarbete med ljudtekniker Lars Nilsson. Vi började med alla trummor, den afrikanske slagverkaren Kristina Aspeqvist la rytmiska pussel som vi spelade in i köket i min mammas sommarstuga (mixerbordet stod i sovrummet). Kören, som hade huvudrollen på HOYA, spelades in i en kyrka utanför Stockholm, solosång och andra pålägg gjorde vi i studion.. vi byggde HOYA en bit i taget.


 

cd_omine

OMINE – Himmel, själ, inåtvänd energi, meditativ, reflekterande

Det var så kul!! Jag blev så inspirerad av arbetet med HOYA, att jag ville prova en gång till och då skapades OMINE. Min intention var att sångerna skulle vara både meditativa och svängiga på samma gång. Språket utvecklades och blev inte bara korta ord och coola ljud, nu var det meningar och längre fraser. Jag fick bekräftat att språket hade en plejadisk rot, men kallade det till vardags för ”Det gamla språket”. Orden byggde bo i mig och jag kände när det var rätt. Jag är ingen låtbyggar-bit-för-bit-typ och på den här plattan samlade jag några önskemusiker för att kunna spela in alla på en gång, gunga tillsammans: Lars Danielsson; bas o cello, Manuel Iman; gitarr, Xavier Desandre Navarre; slagverk. De kom från olika delar av världen, delade med sig av sin musikalitet och energi och vi spelade in i ett flöde.


 

cd_amaona

AMAONA – Vatten, rörelse, livlighet, känslor, livsglädje

Efter HOYA och OMINE ansåg jag att nu var det här avslutat och klart. Nu skulle jag ägna mig åt annan musik. Då vällde ett gäng nya sånger in. De andades folkmusik, var livliga och jublande, AmaOna-sångerna. Och så fick jag idén att blanda mina Plejadiska ord med Susanne Wigforss engelska texter. Fiol och dragspel fick framträdande roller, kören fick stå tillbaka lite. Till några låtar skrev jag körarr för manskör och de sjöng så vackert att jag bara dånade. Låtarna arrades tillsammans med musikerna och vi undvek klick så mycket det gick. Vi var ofta rörande ense, men ibland osade det under takåsarna, när åsikterna gick tvärt isär! ..kul med passion hihi : Efter AmaOna tyckte jag att nu var väl ändå sviten klar, jag förberedde för att ge ut de 3 albumen i en box, men mina internationella samarbetspartners gjorde alla tummen ner och idén las i malpåse.. tills vidare bara..


 

cd_alignment

ALIGNMENT – Eter, healing, meditation

Under några år hade jag sjungit fritt, sjungit de ord och toner som kom för mig, när jag öppnade mig och lät dem komma som de ville. Det var väldigt helande för mig själv, som att vara med på en resa, utan en aning om vart den kommer att leda en.. Man kommer alltid fram, men vet inte var det är förrän man är där. Jag hade skaffat mig en del tibetanska skålar och sjöng ofta ihop med en sjungande skål, som låg och gungade på en lång ton. Detta var inte något jag ville spela in, men det pockade på inom mig och innan jag visste ordet av hade jag presenterat idén för Lasse på Nilento (som varit med på alla inspelningarna) och dessutom, på Lasses uppmaning, frågat Xavier om han ville vara med och spela in med mig. Och till min häpnad fått ja. Jag hade även läst om den uråldriga solfeggioskalans helande frekvenser och beslöt att alla sånger skulle vara i samklang med den skalan. Alignment spelades in direkt i studion, dvs alla sånger förutom 3, skapades i det ögonblick de spelades in. De var helt annorlunda i form och struktur än allt jag gjort tidigare. Och så stilla, innerlig och inspirerande var denna inspelning. Ett flöde av kärlek, energi och enhet.


 

cd_breatheout

BREATHE OUT – Återanvänt och Remixat

Julsånger på Plejadiska?! Jajamän. Vi valde ut låtar från de första fyra albumen i sviten. Sångerna kläddes om med ljuvliga stråkar och harpa (underbara, underbara harpan!!), ännu mer körer, kling och klang och  hela julkitet. Plus att jag gjorde en nyinspelning av Nu Faller Ljuset In I Mig, som fanns med på min första gospelplatts 1984. Jag passade på att ändra texten i slutraderna, så att den nu känns mer hel och fullödig. BREATHE OUT  – en samlingsplatta.

Här skulle sviten varit avslutad, men så blev det inte.. Innan jag visste ordet av, så hade en ny idé fötts..


 

cd_mayema

MA YEMA – Eld, värme, födelse

Ursprunget till Ma Yema, var att jag ville spela in ett minst 20 min långt stycke musik, som skulle vara som en inre resa. Tillsammans med  Xavier och Thomas tog vi upp tråden från Alignment., där musiken skapades i det ögonblick Lasse tryckte på inspelnings-knappen. Vi hade inget att hålla oss i, ingen struktur, ingen melodi, ingen text, ingen form eller idé. Sångerna föddes där och då. Min sång är ursprunglig, jag har inte sjungit om eller reparerat något. Däremot la vi efteråt på körer och lite andra instrument.  Förgyllde och expanderade soundet.
Från SPIRAL, den drygt 40 minuter långa Inre resan, lyfte vi ut några av sångerna som kunde stå för sig själva. Och så spelade vi in ett par till. Tada!! Ma Yema var född! Ma Yema spelades in redan 2012 och mixades klart 2015, men blev sedan vilande. Livet var så krävande för mig på andra plan och jag hade ingen energi eller ork över till något annat. Ma Yema fick invänta bättre tider. Och bättre tider, ja de infaller nu under 2016.
Nu har jag gått ett helt varv i spiralen, alla element har fått sitt album och jag har kommit tillbaka till samma plats som jag började på, fast högre upp på spiralen.


 

Under våren 2016 har mina nyskrivna Ljus-sånger, med Plejadiska texter  förstås, spelats in. De har ett helt annat syfte och användningsområde än de tidigare albumen. Det känns mycket spännande och inspirerande att jobba med dem. Men mer om dem längre fram.

Skivorna i sviten har fått stor uppmärksamhet utomlands (vem kunde ana det när jag började med HOYA??) och albumen är utgivna i Taiwan, Sydkorea, Österrike, Tyskland och Schweiz.
Det kanske blir en box till slut i alla fall, vem vet hur det är med den saken.

Malou Berg – 
Östhammar 30 april 2016