LightSongs#1

“Congratulations Malou”
Linda Te Aroha



Lightsongs#1

  • Artist: Malou Berg
  • Release Date: 2019-05-22
  • Price: 119

Buy Now



Om Inspelningen

LjusSångerna kom till mig, damp ner i mig, började sjunga i mig.. precis när som helst, och var som helst. De hade inga hämningar och värre blev det under hela den period de anlände. De kom i poolen, på ängen, i skogen, hundpromenaden, cykelturen, gärna och ofta i bilen, vid Moderstenen, hos berget Katsina i Sedona, USA. Precis var som helst kunde de dyka upp.. förutom där man kan förvänta sig att de skulle komma.. tex vid pianot. Inte en enda landade i mig där. Jag lärde mig under tidens gång att alltid ha mobilen redo och tillgänglig. När jag spelat in melodin och början till texterna, så kunde jag slappna av och återgå till det jag sysslade med innan jag blev avbruten.

Liite märklig känsla var det när sånger kom medan jag badade i poolen på hotellet i Sedona. Jag hämtade mobilen som alltid låg nära där jag var, tog mig så långt bort jag kunde från andra badande/solande, vände ryggen mot dem, sjöng så tyst så tyst, spelade in melodin och la ifrån mig mobilen. Folk tittade på mig och undrade vad jag höll på med.. och det gjorde ju jag också, så vi var fler som undrade.. hihihi.

Tanken var redan från början att det skulle vara långa, med många omtag, upprepande, meditativa, enkla sånger att sjunga tillsammans. Massor av röster, som ofta gick mot varandra och slingrade sig om varann. Som en slags moderna mantrasånger. Tänkte jag alltså. Sedan ville sångerna något annat, men de gillade idén med röster, massor av dem och gärna ännu mer av dem än jag hade tänkt. En del av resultatet hör du på det här albumet: LightSongs #1. (två till album släpps framöver.) Jag spelade in 3 timmar med LjusSånger under en vecka i januari 2016. Någon månad senare sjöngs körerna in, den Stora, den Mellanstora och den Lilla kören. Tillsammans, med varann, mot varann, runt varann, som sagt… Åå vad det var spännande, inspirerande och kul att få jobba fram körarren..

Att spela in sånger som är på det här sättet kräver sina musiker. Gjordes det något enstaka fel, så kunde man reparera det efteråt, men tänk dig att det inte kunde repareras utan måste göras om, därför att det blev alldeles fel efter 7-8 min..eller fel flöde, eller style..  3-4  tagningar av en 14 minter lång låt, med lite resonemang om vad som var fel och vad som skulle spelas så istället för si, tog minst en timme och ofta mycket längre.. Det tar bort energi och flöde när man tar om flera gånger. Och vi hade bara en vecka på oss att spela in de 16 låtarna. Till slut tröttnade vår annars så coole, lugna mästerbasist & cellist Lars Danielsson och röt till: ..INGA FEL! NU SPELAR ALLA RÄTT!!

Jodå, vi skärpte oss allihop och då flöt det på himla fint.

Att mixa var minst sagt lika utmanande och vi måste alltid ha alla tider nedskrivna, på exakt klocktid, för att kunna veta var i låten, på kanske 12 minuter, just det där lilla partiet befann sig som skulle ändras på något sätt.

Det var en kärleksfull, inspirerad och ljus inspelning. Man blir som invaggad, inlindad och omsluten av LjusSångerna. De sjöng i ens hjärta, skapade en mjuk, varm och lugn atmosfär i hela studion.
Det var alldeles, alldeles underbart (för att citera Askungen)

Malou Berg 21 maj 2019



Vad är LjusSånger?

Malou Bergs idé och vision med ljus-sångerna är att de ska sjungas tillsammans, vara en ny typ av allsång, sånger tänkta att framföras med tre olika stora körer, solist, instrumentalister och sjungande publik. Tillsammans alltså! Ljussångerna är väldigt långa, har ett språk som ingen begriper, är upprepande och meditativa, med återkommande instrumentala partier. Även de som är svängiga och mäktiga, har ett lugnt tempo. Sångerna är tänkta att balansera, lugna hjärtat, att man genom sången får sjunka in, andas ut och coola ner stress och oro.
Så vad menar jag då med allt det här?
LÅNGA SÅNGER
Även om publiken har texten framför sig (eller på storbildsskärm), ska de hinna med att lära sig dem. Längden på sångerna ger publiken möjlighet att också hinna slappna av, sjunga med och sjunka in i dem.
UPPREPANDE SÅNGFRASER
Av samma skäl som ovan. Det ska vara lätt att komma in i dem. Man lär sig sången medan den pågår.
ENKLA KÖRARRANGEMANG
Enkelhet är väsentlig, och körarren böljar fram och tillbaka, unisont ibland, stämmor ibland, de förgyller själva melodin, varierar den, över-och understämmor, riff och motrörelser. Ofta upprepas fraserna 2, 4 eller 8 gånger.
TRE KÖRER
Sångerna är arrangerade för damröster. Stor, mellan och liten kör. De sjunger ibland med, ibland mot varandra, har olika uppgift;
STOR: är maffighet, massa och kraft.
MELLAN: klang och mildare fyllighet.
LITEN: attack, närhet och tryck.
Män är naturligtvis också välkomna att vara med och sjunga, dock är körarrangemangen initialt skrivna för damer.
SPRÅKET
Språket är ett känslo- och fantasispråk. Orden är sköna att sjunga, de innehåller mycket vokaler vilket öppnar upp rösten. Bonus är att man inte behöver fundera på ifall man gillar det eller ej. Ingen, inte ens Malou själv, har en aning om vad orden kan betyda.
MEDITATIVA SÅNGER
Det lugna tempot, den mjuka texten, de milda melodierna, de upprepande fraserna, de långa böljande sångerna, skapar tillsammans en meditativ och fridfull energi.
INSTRUMENTALPARTIER
Är väldigt viktiga. De ger tid till reflektion, att andas ut och vila. Det blir som en böljande vågform. De har alltså ett syfte och är inte en utfyllnad.
SÅNGERNA
Malou berättar att sångerna har kommit till henne överallt, i bilen, på skogspromenader med hunden, cykelturer, i badet, när hon varit på väg någonstans…men inte vid pianot. ”De har satt sig på min axel, harklat sig lite och bett om att få bli inspelade på iphonen. Senare har jag iklätt dem ackord och arrangerat dem.”


Sångerna

  1. Alo Alo Aloe  9.30
  2. Ama Eyo  7.57
  3. Amae Onae  12.11
  4. Stilla Min Själ  13.51
  5. Anowa  10.14

total speltid: 54 min

LjusSångerna är, med sina enkla, upprepande och meditativa fraser och melodier, tänkta att sjungas tillsammans. Sångerna är långa så att lyssnaren ska hinna komma in i varje sång, hinna slappna av och gå ner i varv, kunna sjunga med, sjunka in i flödet, och låta sig omslutas av det. Den långa tiden behövs, de många instrumentala delarna likaså, de ger vila och rum för eftertanke.

* Äntligen har forskningen kommit så långt att de kan bekräfta det som så många har vetat genom sin egen erfarenhet; att vi mår mycket bättre när vi sjunger. Forskarna vet nu vilka delar i hjärnan som aktiveras när vi sjunger. Endorfinerna går igång. Sången lyfter oss, får oss att må bra. Sång ÄR helande. Sjung från tårna, hjärtat och kroppen. Sjung för Livet, sjung!


Historien bakom sångerna på LightSongs #1

Jag är så glad över att  få presentera sångerna på LIGHTSONGS #1-albumet. Lite bakgrund, om hur de kom till och hur det var att jobba med dem. Och jag börjar med ANOWA, den avslutande sången på albumet. Jag börjar bakifrån och jobbar mig fram mot början. Lite bakvänt kanske, men helt i linje med hur denna lilla irriterande sång agerade från första stund och ända fram till slutmixens sista ögonblick..

Med det menar jag att ANOWA la sig i, eller snarare tog hon över hela showen, hon styrde och ställde, ändrade och la till från det ögonblick hon bestämde sig för att äntra denna värld, vilket i detta fall var medan jag badade i poolen på mitt hotell i Sedona, Arizona. Det var en solig, het dag, poolområdet var litet och ovanligt mycket folk befolkade detta lilla utrymme. Just då ville hon bli till..

LightSongs#1

Eftersom jag sedan en tid hade haft en ström av anländande LjusSånger, och de kom precis överallt, varsomhelst, närsomhelst, var de redo att dimpa ner, så gjorde de det bara. Om det för min del var lämpligt eller olämpligt, verkade inte spela någon som helst roll.. det snabbaste och enklaste sättet att ta emot dem, var att spela in sången med en gång. och pga det hade jag alltid mobilen till hands. Vartän jag gick så var den med. Så snart en sång ville födas, stiga ner på jorden, så fram med mobilen bara och spela in den! Därefter kunde jag återgå till vad det än var jag sysslade med innan.

OK, så jag var alltså i poolen när ANOWA beslöt att nu var hennes tid inne. Jag fick fatt i mobilen som låg vid bassängkanten, (alltid med mig som sagt..) och smög så långt bort från de andra jag kunde komma, böjde mig över mobilen och sjöng in melodin det tystaste jag kunde. Kände mig lite fånig och generad där jag stod och var lättad så snart det var klart. Sådärja! Phuuh! Färdigt! Melodin var inspelad, sången var nöjd och släppte taget om mig.. i alla fall för ögonblicket..

Fas 2.. arrangera stämmorna.
Det här kunde ha varit en okomplicerad och enkel fas, om det hade varit en annan sång. Anowa hade starka åsikter om vad som var acceptabelt och vad som var totalt ointressant. Vilket uppslag och körarrangemang jag än kom upp med, så var det som om ANOWA stirrade på mig, skakade på huvudet som om hon inte trodde sina öron (!), suckade.. “är det där det bästa du har att komma med?” “Nej, nej, nej, det där duger verkligen inte!” “Skojar du med mig?!”

ANOWA tyckte att inget var tillräckligt bra och bestämde sig för att här måste det till lite rejälare grejer, lite toppstyrning. Hon kastade in det ena temat efter det andra och allt skulle var med. Jodå, alltihop! Jag värjde mig.. stopp stopp, du kan inte bara komma här och ändra allt, hela sången blir annorlunda. Det är väl tillräckligt många teman ändå. Inga fler teman, okej??!!

“Inga fler?! Verkligen?? Men vad sägs om det här då?? Och det här!!” Jag överröstas av massor av små delar, teman som inte var sammanbundna. Jag fick inte ihop det. Jag kämpade med Anowa i tre hela dagar. Jag försökte på alla vis resonera med henne, men maken till orubbligt envis sång har jag inte mött förr. Hon gav INTE med sig, inte på en endaste detalj. Den tredje dagen kastade hon in ett Jubelparti, “Jag vill ha med lite GLÄDJE!!”

Då fick jag huvudvärk. Det var för mycket. Jag måste få en paus.

Jag tog en cykeltur in i skogen tillsammans med min hund för att lugna mitt minst sagt överhettade huvud. Och träden i skogen omslöt mig med sin fridfulla klarhet, de lugnade mig, fick mig att andas och och slappna av. Och då insåg jag hur ANOWAs olika delar hängde ihop, så att de blev en helhet, ett flöde. Så snart jag var klar över det, så flöt resten på lekande lätt.

Under inspelningen av ANOWA var hon rätt tyst (och jag var tacksam över det) men jag hade en känsla av att hon var inte helt klar med mig än. Och jag fick rätt. Under allra sista delen av mixen, i den allra sista minuten fick hon mig och Lasse Nilsson (ljudtekniker, medproducent och flygelhorn-spelare) att ändra i ett parti i sången som hon inte var riktigt tillfreds med, lägga till och dra ifrån tills hon var nöjd.

Ja, ANOWA var verkligen både irriterande och en utmaning för mig, under den tid då hon skulle bli den sång hon var ämnad att vara. Men nu är ANOWA en av mina absoluta favoriter bland LjusSångerna. Och jag bara älskar Jubelpartiet. Blir som knollrig av lycka varje gång det kommer.


Tidigare berättade jag lite mer om ANOWA, om hur sången kom till och vad som hände sen. Anowa är den avslutande sången på LIGHTSONGS #1 albumet. Och när jag nu började bakifrån, så fortsätter jag väl på den inslagna vägen. Näst sista sången på albumet är STILLA MIN SJÄL. Medan Anowa är en enveten, envis och kompromisslös sång, med otroligt bestämda åsikter om precis allt, så är Stilla Min Själ av en helt annan sort. Hos henne vilar visshet. Hon är mild, varm, öm, lugn, flytande. Att arbeta med henne lugnar och stillar atmosfären. Det är som att hon sjunger inom en.. att allt är väl. Allt är väl.

Men låt oss ta det från början. Stilla Min Själ är äldst av alla LjusSånger. Hon kom till redan i början av Plejadsviten och jag minns inte längre på vilket sätt hon äntrade världen. Kanske fanns hon bara där en dag, utan att göra något väsen av sig..? Det är fullt möjligt att det var så gick till. Och på något sätt är det helt i linje med hennes energi. Jag hade spelat in albumet HOYA, fylld med utåtriktad, kroppslig, outvecklad urmusik och ville komplettera med en meditativ, mer inåtvänd del (som senare kom att bli albumet OMINE). Stilla Min Själ en av sångerna som skulle vara med på OMINE. Dåvarande producent ansåg att den svenska texten skulle sticka ut för mycket, så jag skrev ny text på det gamla språket. Tada! och kan man tänka sig: ION KANTEH var född.

Stilla Min Själ var dock inte overksam. Hon presenterades under en skrivarvecka tillsammans med poeter, låtskrivare, kompositörer som var inbjudna att skriva och ta fram sånger till Psalm 2000. Vi var ca 20-30 personer där och sjöng igenom de sånger som folk hade tagit med sig. Att höra STILLA MIN SJÄL sjungas av hela gruppen var så mäktigt och jag rös över hela kroppen.. Och denna sång var en av de sånger som var på förslag för att komma med i den nya delen. Det blev inte så, men åå så härligt att bli föreslagen!

Tiden gick och när LjusSångerna skulle spelas in, så flöt Stilla Min Själ in i gruppen av låtar som skulle spelas in. Lika stillsam som alltid. Det var spännande att skriva nytt körarr och inte använda mig av det gamla, även om jag är sååå förtjust i körarret till ION KANTEH. Dessvärre skiljer sig texten för mycket i de olika versionerna. (Men liiiite kunde jag sno jag med mig iaf..)

Tanken bakom alla LjusSånger är bl a att de ska vara långa. Man ska hinna sjunka in i dem, andas ut och gå ner i varv. Hinna lära sig melodin och de enkla, upprepande fraserna. Hinna börja sjunga med, gunga med. Och det ska finnas flera instrumentala partier. De ger utrymme för reflektion. Så tidslängden är väsentlig. STILLA MIN SJÄL förkroppsligar denna tanke. Med sina 14 min är hon näst längst av alla LjusSånger. (Att jämföra med ION KANTEH som är 6 min.)  Varje gång vi arbetat med STILLA MIN SJÄL på Nilento Studios i Göteborg, så har stillheten lagt sig som en varm filt, ett mjukt lugn över oss alla och fyllt hela huset. En fantastisk gåva att få uppleva det.

LjusSångerna delades upp på tre album.  Och jag la dem i bokstavsordning. Av någon anledning funkade det alldeles utmärkt. Ett par sånger var av annan åsikt.. En av dem var STILLA MIN SJÄL. Det var enda gången hon protesterade eller ens hade någon synpunkt på hur allt utvecklades runt och med henne. Naturligtvis fick hon som hon ville. Något annat är fullständigt otänkbart. Hon tronar nu mitt bland alla sånger som börjar på A.

 



Medverkande

MUSIKER

Malou Berg, solist och kör
Thomas Hellsten, piano, keyboards, dragspel, harmonica
Manuel Iman, gitarr, ukulele
Lars Danielsson, kontrabas, cello
Xavier Desandre Navarre, slagverk
Lars Nilsson, Flugelhorn
Derya Turkan, kemenche
Hans Kennemark, fiol
Hanna Wanngård, kör
Jenny Nilsson, kör
Therese Andersson, kör
Svenska Damkören
Jonsereds Kyrkokör
Ymna Kyrkokör

——–

Music & Plejadisk text: Malou Berg
Svensk text: Malou Berg
Kör arrangemang: Malou Berg
Inspelad 2016 på Nilento Studios i Göteborg
Inspelningsproducent/tekniker: Lars Nilsson
Assisterande tekniker: Michael Dahlvid

Kör inspelning i Jonsered Kyrka, Götebor
Inspelningsproducent: Lars Nilsson
Inspelningstekniker: Michael Dahlvid
Editering: Michael Dahlvid och Lars Nilsson
Mix och Master 2018: Lars Nilsson, Nilento Studios
Sekreterare/contractor: Jenny Nilsson
Producerad av Lars Nilsson och Malou Berg
Förlag: Malou Mountain Music AB / Stiggy Music & Management AB
Foto av Malou: Elisabeth Landberger
Graphic Design: Anders Bühlund, Forma

Kontakt: Stefan Egmar, Stiggy Music & Management AB
stefan@stiggymusic.com

Malou Berg, lightsongs@malou.se

www.malou.se/album/lightsongs



Video