Vatten, rörelse, livlighet, känslor, livsglädje
AmaOna är det tredje albumet i serien The Pleiadian Suite där Malou Berg skapat sin egen gränsöverskridande världsmusik. Hon till och med sjunger på sitt eget språk, plejadiska, blandat med lyriska engelska texter. Musiken har sina rötter i det urtida med en doft av folkmusik. AmaOna är en musikfest som hyllar livet, människan och vår jord – allt förmedlat via Malou Bergs starka vackra röst. Det här är musik att må bra av och bli glad av.
Lite extra information: ’Happy Feet Song’ spelades varje dag under Konståknings-VM i Scandinavium 2008. ’Echo’ är med i Göteborgsmuséet Universeums digitala utställning ’Dig It’ som gått i 3 år och Mikael Wiehe skrev en svensk text, Du är en värld att leva i, till AmaOna Mia lead me home som släpptes på singel hösten 2008.
Om inspelningen
AmaOna producerade jag själv tillsammans med Lars Nilsson. Jag ville att den skulle ha en livfullare känsla, mer musikantfeeling och vi spelade in sångerna med alla musiker på plats samtidigt. Under en vecka spelades alla grunder in. Lisbeth, som kommer från Danmark gjorde sina pålägg direkt och övriga pålägg spelades in en månad senare. Xavier kom till Sverige och ägnade 1 dag åt percussion-pålägg på alla låtar + en nyinspelning av Oo Wakana. Vilken prestation, jag blir matt bara jag tänker på det och han var också helt utmattad efteråt.
Hela AmaOna-inspelningen har gått väldigt lätt. Om man kan säga att en inspelning är lycklig, så sammanfattar det ganska bra hur allt varit. Och resultatet känns också så.. lyckligt, lätt, sprudlande. Det var härligt att ha med även mansröster och blanda med kvinnokören. Särskilt att, som i Selam Selamo där de sjunger separat, gå från den mörka mansklangen till de ljusa kvinnorösterna. Häftigt!
Vi spelade in allt, utom hawaiigitarren, på Nilento. Redan när jag kom in i studion den första inspelningsdagen och såg alla tända ljus, fruktfat och skålarna med nötter, så kände jag att det här kommer att gå jättebra.
Jag har samarbetat med många för mig nya musiker, vars kreativitet och uttryck gjort såååå mycket för slutresultatet. Det är en fröjd att samarbeta med riktigt bra musiker. Musiker med stora hjärtan.
Det finns många minnen, tex när Thomas ska göra ett orgel-pålägg och vi har en 30-minuters demo att använda. Han spelade så fingrarna glödde, inga omtagningar då inte! Det hann vi inte med, vi hade ju bara 30 minuters tillgång till det där ljudet.. Han öste på så att själva keyboardet välte, men en av oss andra fångade upp och vi höll i pianot, medan Thomas bara fortsatte att spela på. En sådan härlig speleman han är Thomas! Thomas är även en mästare på att göra trumvirvlar på pianot.
Johannes flascholetter i början av Selam Selamo är som kosmiska toner, att sjunga ihop med Hans´ fiol är bland det mest sensuella jag har gjort, total uppmärksamhet, fullständig närvaro, inlyssnande, inkännande, följsamt. Woaw!!
Och minnena fortsätter att stiga upp till ytan, det ena efter det andra och jag känner mig välsignad över att ha fått vara med om detta. * Som när Lars gjorde ett baspålägg till den redan inspelade basen. Jag hade inte en aning om att man kunde göra så.. men det är klart att med en sådan fantastisk musiker som Lars, är allt möjligt. * eller när Jörgen gjorde sina magiska gitarrfills på Ayah Nomi och tiden plötsligt stannade upp, * när Lisbeth spelade klockorna på Promise In The Air eller tumorgel på HeartSong, så himla egen och personlig i sitt uttryck. * Stefans dragspel på Ayah Nomi, och särskilt det innerliga slutet tog dragspel till en ny nivå. Och jag älskar hans djupa basröst. * Thomas ton, hans pianospel på t ex Song Song.. vi provar den lite mer nertonad, lite långsammare bestämde vi och sa till Lasse, vi testar en gång först. Jovisst, gör ni det, sa Lasse och slog på inspelning (han har väl varit med förr..!)
Efter testomgången så spelade vi in den. Tyvärr blev den inte lika magisk som testomgången. Ni kanske vill höra den istället, frågade Lasse och skrattade åt vår förvåning. Och som Du förstår så ar det testomgången som ligger på skivan. * Caecilies röst.. vilken enorm bredd, gränslös förmåga, både djup och höjd och kraft överallt. Och hur många rösttyper bor det där inne egentligen? * Idas, Caecilies och min röst passade fint ihop och hade mycket kraft och uttryck. När den sedan kompletterades med Jenny milda och klara röst blev klangen homogen.
Jag längtar efter att spela dessa sånger live och få en möjlighet att samarbeta med dessa förnämliga musiker igen.
Lasse har varit ett genuint stöd i hela processen. Vårt samarbete flöt på och gick som smort. Det är härligt att han, förutom att han har ett exceptionellt öra, även är en skicklig och erfaren trumpetare. Han lyssnar musikaliskt, inte bara tekniskt, vi kan resonera om musiken och han har fingertoppskänsla feelingmässigt. Att han också har en fin tenorröst gör det hela ännu bättre.. om möjligt!
Det var en fröjd att spela in AmaOna. En lycklig inspelning.
Malou Berg
15 augusti 2008
Medverkande
Musiker:
Jörgen Anderstig, gitarr, mandolin
Hans Kennemark, violin, kör
Thomas Hellsten, flygel, tramporgel, keyboards
Stefan Wingefors, dragspel, flygel (2), kör
Johannes Lundberg, kontrabas
Lisbeth Diers, slagverk
Xavier Desandre Navarre, slagverk
Malou Berg, solist och kör
Caecilie Nørby, kör
Ida Sandblad, kör
Jenny Nilsson, kör
Lars Nilsson, kör
Lars Danielsson, kontrabas (8), kompletterande kontrabas (4)
Sven Axelsson, säckpipa (3)
Musik & Plejadiska texter: Malou Berg
Engelska texter: Susanne Wigforss
Körarrangemang: Malou Berg
Producerat av: Malou Berg och Lars Nilsson
Sound Edit, Mix & Master: Lars Nilsson
kompletterande ljudtekniker: Bo Savik (manskören)
Mattias Mattsson (hawaiigitarr, inspelad på Snäcksjön)
Produktion och Förlag: MALOU MOUNTAIN MUSIC AB
Inspelad 2006-2007 på Nilento Studio i Göteborg
och Snäcksjön utanför Öregrund
Grafisk Design: Selander Design AB
Omslagsfoto: Tim Gainey/www.hazysunimages.com
Foto på Malou Berg: Peter Engmalm