Lasse Nilsson, på Nilento Studios, och jag hade planerat att inspelningen av den sista, avslutande delen i Plejadsviten skulle börja i augusti 2011, men starten har skjutits upp flera gånger. Men nu var tydligen tiden rätt, så nu kan spelet börja :-).
Xavier Desandre Navarre, slagverkaren som skapar musik av allt han tar i, landade på Landvetter, jag bilade ner med alla mina tibetanska och kristallskålar, klockspel och med min Mother Drum inpackade i min nya trivsamma bils lastutrymme. Och Thomas Hellsten kom med alla sina keyboards till Nilentostudion. Lasse, som på eftermiddagen kommit tillbaka från en inspelning i Norge, och Micke ilade fram och tillbaka för att förbereda för inspelningen, allt skulle mickas upp och kopplas, flyttas om, för att ge oss utrymme och rymd. Ja kanske inte rymd för alla.., Thomas knödde in sig i det allra minsta lilla rummet, och bad dessutom att få flygeln dit in… trångt är bara förnamnet. om ens det.
Det här albumet är tänkt att vara ännu mer röstbaserat än de tidigare. Xavier, Thomas och jag skulle göra några plejadiska sånger som skapas direkt i studion, när vi spelar in. Precis som på Alignment (som du kan lyssna på här ) där de fria sångerna blev lite som att vandra i en skog. De förändrade sig hela tiden, rörde sig framåt, nya teman kom in, varierade sig. Det var mycket fria svävande tempon då.
Den här gången vill jag jobba mer med sväng och i tempo. Men skålarna och de helande frekvenserna är fortfarande med. Dessutom vill jag spela in ett längre stycke, som ska kunna vara som en inre resa, en meditation, en nervarvning/avslappning, på minst 20 minuter. Det ska vara baserat på Eb-skålen. Jag sjöng in en fri sång när jag var hos Lasse i december och jobbade fram massor av körer på den när jag var i Stjärnsund. Jag tänkte att jag skulle ha med den nånstans i det här partiet. Riktigt hur det skulle utformas visste jag inte. Kunde man göra det i olika delar, olika partier och sen foga samman dem?? Hur gjorde man med tempot, måste det vara samma ifall stycket skulle hänga ihop…? Skulle det gå att få ett så långt stycke att hänga ihop över huvudtaget? Många frågor och inga svar… Det är ju det som är det magiska och svårplanerade med sånger som fångas i det ögonblick man spelar in dem.. innan inspelningen har man mycket lite aning om vad som väntar eller hur de kommer att arta sig.
Jag ville ha med naturljud på det stycket och Micke på Nilento letade fram massor av olika ljud, som Lasse och jag satt och lyssnade oss igenom för några veckor sedan; regn, vindar, skogar, fåglar, vatten, eldar. Dessa ljud skulle Lasse sen ”spela med” live, samtidigt som inspelningen pågick. Så att den skulle vara en levande, pulserande, skapande del av hela stycket.
Det var mycket som måste stämma..
Vi träffades kl 16 och började med att packa upp och koppla allt, ljudchecka, resonera formen fram och tillbaka, testa lite. Slutligen gjorde vi en provinspelning bara för att känna in oss lite. Då var det redan sent på kvällen. Det hade varit en lång dag för mig. Konsert premiär igår, sent i säng och tidigt upp, lång bilresa och ett väldigt fokus dessa timmar i studion. Vi åkte till hotellet, åt lite och så hägrade sängen..
Imorgon sätter vi gång, ska bli såå spännande att se vad vi skapar denna gång.